![]() XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Metodologia de analiza-diagnoza: M.A.D.(SWOT)
caracteristici:
1.1
A.D. are ca scop
deservirea structurii si functionalitatii S, determinarea starii I-D, constatarea succeselor/insucceselor,
punctelor forte/slabe, a disfunctionalitatilor in vederea elaborarii unor
strategii pt imbunatatirea performantelor S.
1.2
A.D se realizeaza intr-un timp relativ scurt,
dar se poate referii la perioade scurte, medii sau lungi, in functie de
obiectivele prezente si viitoare, de perspective ale S, urmarind valorificare
oportunitatilor, minimizarea elementelor de vulnerabilitate, identificarea
cailor de crestere a profitabilitatii, a unor solutii si a unui program de
actiune si estimare implicatiilor solutiei propuse, etc.
1.3
A.D. trebuie
efectuat de specialisti si justificat datorita caracterului complex al
investigatiei.
1.4 In cazul autodiagnosticului exista riscul vicierii
rezultatului, deoarece managerii nu au o atitudine neutra sau ingreuneaza
analiza prin intermediul relatiei de subordonare ierarhica. A.D. are in vedere
relevarea punctelor forte(resurse, avantaje), a punctelor slabe, a
oportunitatilor si a amenintarilor aparute in mediul firmei. Aceste elmente au
character temporar si relative in sensul ca ceea ce este perceput ca punct
forte sau oportunitate pentru o firma poate reprezenta punct slab sau
amenintare pentru alta. A.D. poate fii generala, partiala sau specializata.
Domeniile A.D.
a)
financiar:
·
indicatori
privind profitabilitatea: profitul(pr) brut, pr net, marja pr, randamentul
activelor totale, randamentul capitalului depus de actionar
·
indicatori(
·
·
·
·
b) Domeniul
commercial: inf referitoare la:
·
Nivelul
productiei livrate si al stocurilor de produse finite si materii prime
·
Studiul pietei
·
Previziunile
privind vanzarile
·
Cererea, nevoile
consumatorilor, etc
·
Largimea/restrangerea
activitatii
·
I/O de pe o
anumita piata
·
Orientarea firmei
si a principalior competitori privind pretul, calitatea, distributia, firme de
promovare, etc.
·
Alegerea
furnizorilor
·
Cota de piata a
firmei, a concurentilor
c) Domeniul
productiei
·
Gradul de indeplinire
a planului productiei fizice si de utilizare a capacitatii fizice
·
Nivelul stocului
de productie neterminat
·
Rationalitatea
proceselor si fluxurilor tehnice
d) Domeniul
R.U.(resurse umane)
·
Necesar de
personal
·
Nivelul WL
·
·
Cursuri de
calificare, promovare
e) Domeniul
cercetarii-dezvoltarii
·
Ponderea
productiei noi si a celor modernizate in total productie
·
Ponderea
productiei fabr.cu tehnologii noi
·
Nr de inventii,
inovatii, brevete, rationalizari
·
Resurse fin.
necesare
f)
Domeniul managerial: inf referitoare la:
·
Previziune
·
Organizare
·
Coordonare (lyare
decizii pe verticala si orizontala)
·
Antrenarea
(implicarea personalului)
·
Control/evaluare
– produsele, stocurile
In urma A.D. se realizeaza:
Se fac 2 axe: Ox: Puncte
Forte la capatul din dreapta si Puncte Slabe in stanga
Oy:
Oportunitati din mediu in varf si Amenintari din mediu
In cadranul I:
Strategia agresiva de dezvoltare
In cadranul II: Strategie de redresare
In cadranul III: Strategie
defensive
In cadranul IV: Strategie de
diversificare
Etapele A.D.
1.1.
Pregatirea
diagnosticului:
-
definirea pb. Si
a obiectivelor analizei diagnostic
-
cooptarea in
echipa a unor specialisti din fiecare subsistem analizat
-
stabilirea
metodelor de analiza si a necesarului de materiale auxiliare
-
efectuarea unei
investigatii prliminare
-
stabilirea unui
plan concret de actiune
Aceasta etapa se incheie cu
un graphic al actiunii – se stabilesc modaliatti de actiune, termen, etc
2.2
Analiza – Evaluare
- culegerea, verif si
gruparea datelor prin tehnici statistice sau reprezentari grafice
- interpretarea datelor,
analiza critica a rezultatelor, discutarea punctelor critice cu beneficiarul
- elaborarea unor recomandari
bine argumentate
- elaborarea unui raport
final de evaluare care contine planul masuri si solutii propuse
2.3
Etapa de post-diagnostic: are in vedere implementarea solutiilor propuse si
evaluarea rezultatelor in scopul obtinerii eficientei solutiei implementate
Utilizarea A.D. in cazuri speciale
A) O situatie pt a testa starea si performantele S, pt
evaluarea firmei, situatii specifice ec. de piata.
Raportul de evaluare contine:
-
metodele de
evaluare utilizate in analiza si justificarea alegerilor
-
scenariile de
evaluare
-
coditiile si
ipotezele corespunzatoare scenariilor
-
surselor de
informatii, calculele si rez obtinute
-
concluziile si
recomandarile formate in functie de scopul analizei si de optiunile
beneficiarului
Principalele faze in evaluarea unei S.C. sunt:
-
Pegatirea
diagnosticului
-
Analiza-Evaluare
(pe baza domeniului pusa la dispozitie)
-
Redactarea
raportului de diagnoza